De volledige petitie

Aan het Internationale Strafhof in Den Haag

Vervolg de verantwoordelijken voor misdaden tegen de mensheid in Syrië


Door te klikken op de gekleurde woorden kunt u door het document navigeren. Door te klikken op”Terug naar de top” keert u terug naar deze positie.

Om de petitie te tekenen, klik hier.

De petitie
Bijlage 1 Een miljoen doden
Bijlage 2 Massieve misdaden tegen de mensheid
Bijlage 3
Totale Oorlog als voornaamste oorzaak van burgerslachtoffers, vluchtelingen en misdaden tegen de mensheid
Bijlage 4 Nazi-concentratiekamp-stijl misdaden
Bijlage 5 Westerse leiders en de misdaad van verzuim
Bijlage 6 De mogelijke Europese politieke facilitatoren
Bijlage 7 Mogelijke niet-politieke facilitatoren

De petitieterug naar de top

In naam van de mensheid en de beschaving.

Tot een miljoen burgerdoden als gevolg van willekeurige bombardementen en de systematische vernietiging van de medische zorginfrastructuur, meer dan tien miljoen vluchtelingen, duizenden politieke tegenstanders vermoord, uitgestrekte stedelijke gebieden volledig verwoest: de onderdrukking sinds 2011 van de op de Arabische Lente geïnspireerde Syrische democratie en mensenrechtenbeweging door het Assad-regime is uitgemond op een genocidale slachtpartij en een vluchtelingencrisis van epische dimensies. Zie ook Bijlage 1, Een miljoen doden.

De bewijslast van de systematisch en op grote schaal begane oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid is overweldigend. Hun omvang staat voor een directe aanval op de mensheid en beschaving. Zie ook Bijlage 2, Massieve misdaden tegen de mensheid.

Voor ieder fatsoenlijk mens, humanist, moslim, christen of jood, geldt dat zwijgen en niets doen geen optie is. Het zou ons aan deze en toekomstige misdaden medeplichtig maken.

“Het niet aansprakelijk stellen van diegenen die verantwoordelijk zijn (voor deze misdaden tegen de mensheid) (…) zou een grote bedreiging vormen voor de toekomst van de mensheid, de beschaving en de wereldvrede”

Het niet aansprakelijk stellen van diegenen die verantwoordelijk zijn voor deze misdaden zou hen immers de boodschap geven dat ze zich ook in toekomst op dezelfde manier kunnen blijven gedragen. Dit zou een grote bedreiging vormen voor de toekomst van de mensheid, de beschaving en de wereldvrede, aangezien hetzelfde Syrische scenario zich opnieuw altijd en overal op de wereld zou kunnen afspelen.

“Wij roepen (…) op (…) om de daders en de facilitatoren van deze misdaden op te sporen en te berechten.”

Wij roepen daarom, als ondertekenaars van deze petitie, het Internationaal Strafhof in Den Haag, Nederland, op om de daders en de facilitatoren van deze misdaden op te sporen en te berechten.

Als voornaamste mogelijke daders beschouwen we Poetin, Assad en hun militaire bondgenoten.

Als militaire en politieke leiders zijn zij verantwoordelijk voor de strategie bekend als Totale Oorlog, die de hoofdoorzaak is van 90% van de ongeveer een miljoen burgerslachtoffers, miljoenen vluchtelingen, massale vernietiging van civiele infrastructuur en misdaden tegen de mensheid in Syrië. Zie ook Bijlage 3, Totale Oorlog als voornaamste oorzaak van burgerslachtoffers, vluchtelingen en misdaden tegen de mensheid.

Door Assad militair te steunen, dragen Poetin en de andere militaire bondgenoten van Assad eveneens verantwoordelijkheid voor de door de troepen van Assad gepleegde nazi-concentratiekamp stijl uitroeiing van duizenden politieke tegenstanders, op zich ook een misdaad tegen de mensheid. Zie ook Bijlage 4, Nazi-concentratiekamp stijl misdaden.

Als mogelijke daders beschouwen we die rebelgroepen die mogelijks oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid hebben gepleegd, en de regeringen, heersers en leiders die ervan verdacht worden deze groepen te hebben gefinancierd en / of bewapend. Vooral de rol die de regeringen van Turkije, Saoedi-Arabië en Qatar in dit opzicht hebben gespeeld, dient te worden onderzocht.

Als mogelijke facilitatoren beschouwen we deze politici en zakenlieden die mogelijk medeplichtig zijn aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid omwille van misdadig verzuim. De misdaad van schuldig verzuim inzake oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid is zeer duidelijk gedefinieerd in het Internationaal Humanitair Recht. Zie ook Bijlage 5, Westerse leiders en de misdaad van verzuim.

Als belangrijkste mogelijke politieke facilitatoren beschouwen we de politieke leiders van die landen van de Europese Unie die de belangrijkste handelspartners van Rusland vormen. Ze hebben als geen ander de politieke middelen om belangrijke financiële stromen die de Totale Oorlog van Poetin en Assad in gang houden, te laten opdrogen.

Zij plegen herhaaldelijk zware inbreuken op het internationaal recht door jaar na jaar de rapporten over de in Syrië gepleegde oorlogsmisdaden grotendeels te negeren.

De maatregelen en acties van die leiders om deze misdaden te doen stoppen waren en zijn niet in verhouding tot de omvang van deze en de urgentie van de situatie. Dit maakt hen mogelijk schuldig aan medeplichtigheid om reden van misdadig verzuim. Zie ook Bijlage 6, De mogelijke Europese politieke facilitatoren.

Als mogelijke politieke facilitatoren beschouwen we de Amerikaanse politieke leiders.

Ook zij plegen herhaaldelijk zware inbreuken op het internationaal recht door jaar na jaar de rapporten over de in Syrië gepleegde oorlogsmisdaden grotendeels te negeren.

Gezien de overheersende militaire en economische positie van de Verenigde Staten van Amerika in de wereld, waren en zijn de maatregelen en acties van de Verenigde Staten om deze misdaden te doen stoppen niet in verhouding tot de omvang van deze en de urgentie van de situatie. Dit maakt deze leiders mogelijk medeplichtig om reden van misdadig verzuim.

Als mogelijke niet-politieke facilitatoren beschouwen we de bedrijfsleiders van de grote energiebedrijven die blijven samenwerken met Russische partners. Door dit te doen helpen ze de militaire interventies van Poetin en de misdaden tegen de mensheid die in hun kielzog begaan worden te financieren. Dit maakt deze leiders mogelijk medeplichtig aan deze misdaden om reden van misdadig verzuim. Zie ook Bijlage 7, Mogelijke niet-politieke facilitatoren.

“Om deze redenen (…) vragen wij (…) onder andere de (rol van de) volgende personen (…) te onderzoeken en (deze) eventueel te vervolgen”

Om deze redenen, en zonder te beweren een volledige lijst te verstrekken, vragen wij het Internationaal Strafhof in Den Haag, Nederland, onder andere de volgende personen voor hun rol in de misdaden tegen de mensheid in Syrië sinds 2011 en zoals beschreven in Bijlagen 1,2,3,4,5,6 en 7 te onderzoeken en eventueel te vervolgen :

Als belangrijkste mogelijke daders:

Vladimir Putin (voorzitter van de Russische Federale Republiek, de feitelijke leider van de militaire strategie van de Totale Oorlog in Syrië), Bashar al-Assad (president van de Syrische Arabische Republiek), Xi Jinping (president van de Volksrepubliek China, militaire bondgenoot) , Hassan Nasrallah (leider van Hezbollah, militaire bondgenoot), Ali Khamenei (opperste leider van de islamitische Republiek Iran, militaire bondgenoot)

Als mogelijke daders :

Abu Mohammad al-Julani (leider van Jabhat Fateh al-Shamn voormalig Al-Nusra Front), Abu Bakr al-Baghdadi (leader van Daesh ook gekend als Isil), Tayyip Erdogan (president van Turkije), Mevlüt Çavuşoğlu (minister van Buitenlandse Zaken, Turkije), Salman bin Abdulazis (Koning van Saoedi-Arabië), Prins Salman Bin Sultan (Saoedi-Arabië), Prins Bandar Bin Sultan (Saudi Arabië), Tamim Bin Hamad Al Thani (Emir van Qatar), Khalid bin Mohammad al-Atiyah (minister van Defensie, Qatar), Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani (minister van Buitenlandse Zaken, Qatar), Nouri al-Maliki (vice-president en voormalige premier van Irak), Fuad Masum (eerste minister van Irak)

Als belangrijkste mogelijke politieke facilitatoren:

Angela Merkel (kanselier van de Bondsrepubliek Duitsland), Frank-Walter Steinmeier (ex-Minister van Buitenlandse Zaken van Duitsland), François Hollande (ex-President van Frankrijk), Jean-Marc Ayrault (ex-Minister van Buitenlandse Zaken van Frankrijk), Theresa May (Premier van het Verenigd Koninkrijk), Boris Johnson (staatssecretaris van Buitenlandse zaken van het Verenigd Koninkrijk), Matteo Renzi (minister-president van de Italiaanse Republiek), Paolo Gentiloni Silveri, (minister van Buitenlandse zaken van Italië), Mark Rutte (Premier van Nederland), Bert Koender (minister van Buitenlandse zaken van Nederland)

Als mogelijke politieke facilitatoren :

Barack Obama (ex-president van de Verenigde Staten), John Kerry (ex-minister van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten), Joe Biden (ex-Vice President van de Verenigde Staten en de voorzitter van de Senaat), Paul Ryan (ex-Spreker van het Huis van Afgevaardigden)

Als belangrijkste mogelijke niet-politieke facilitatoren :

Johannes Teysen (CEO van E.ON, Duitsland), Kurt Bock (CEO van BASF, Duitsland), Isabelle Kocher (CEO van Engie, Frankrijk), Ben van Beurden (CEO van Koninklijke Nederlandse Shell, Nederland), Rainer Seele (CEO van OMV, Oostenrijk), Bob Dudley (CEO van BP, Verenigd Koninkrijk), Claudio Descalzi (CEO van Eni SpA, Italië), Marco Tronchetti Provera (CEO van Pirelli, Italië), Rex W. Tillerson (CEO van ExxonMobil, USA), John S. Watson (CEO van Chevron Corporation, USA), Patrick POUYANNE (CEO van Total, Frankrijk)

Brussel, 8 december 2016

Om de petitie te tekenen, klik hier.

Bijlage 1terug naar de top

Een miljoen doden

Het getal van één miljoen doden is gebaseerd op een wetenschappelijk ontwikkelde methode die een onderscheid maakt tussen directe (gewelddadig) gedoden en indirecte doden.

1. De directe (gewelddadig) gedoden

Voor het aantal directe gedoden, de enige cijfers waarover wij beschikken zijn deze van NGO’s en internationale organisaties.

Zo kwam het Syrische Centrum voor Beleidsonderzoek (SCPR – Syrian Centre for Policy Research) begin 2016 op een geschat dodental van 470 000 mensen. Staffan de Mistura, de Speciale gezant voor Syrië van de Verenigde Naties, noemde rond dezelfde periode het cijfer van ongeveer 400 000.

December 2016 naderde het tot dan toe meest brutale oorlogsjaar zijn einde. Daarom dat wij ervan uitgaan dat op dat moment het direct dodental ongeveer bij 500.000 lag.

Dit hoge dodental wordt bekrachtigd door historische vergelijking.

Tussen 1992 en 1995, gedurende de 3,75 jaar van de burgeroorlog in Bosnië-Herzegovina, werd ongeveer 1% van de burgerbevolking gedood. Het is één van de best bestudeerde burgeroorlogen van de recente geschiedenis.

Vele van de vastgestelde misdaden lijken op diegene waarvan wij in Syrië getuige werden. De artilleriebeschietingen van steden, de belegeringen, de massamoorden op tegenstanders …

Van de andere kant zijn er ook duidelijke verschillen.

De Syrische oorlog duurt nu bijna twee keer zo lang, kent het op grote schaal gebruik van luchtbombardementen, het gebruik van chemische wapens, een grotere omvang van vernietiging van stedelijke gebieden, een groter aantal mensen die in belegerde gebieden leven,…

Dit alles duidt erop dat de Syrische oorlog een hogere intensiteit kent en dat het percentage burgerlijke slachtoffers hoger kan zijn dan een procent.

Een feit dat wordt ondersteund door een andere bevinding.

In de oorlog in Bosnië lag het aantal gedode niet-burgers bijna dubbel zo hoog als dat van de burgers. In de Syrische oorlog vertellen de beschikbare slachtoffertellingen ons een ander verhaal, de burgerbevolking lijdt het dubbele van de verliezen van de niet-burgers.

Een patroon dat eerder overeenkomt met de Russisch-Tsjetsjeense oorlogen (december 94 – augustus 96 en september 99 – mei 2000) en hun nooit onderzochte of vervolgde misdaden tegen de mensheid.

Binnen het tijdsbestek van 2 jaren en 6 maanden doodde het Russische leger tussen 5 en 10 % van de burgerbevolking. Een omstandigheid die wordt toegeschreven aan de roekeloze luchtbombardementen en artilleriebeschietingen van dichtbevolkte stedelijke gebieden.

Rekening houdende met de duur van het Syrische conflict (6 jaren), en het feit dat er in de Syrische oorlog omvangrijk gebruik gemaakt wordt van luchtbombardementen, heeft het getal van 500 000 gewelddadig gedoden, hetgeen ongeveer 2.5 % van de burgerbevolking voorstelt, dus een hoge graad van waarschijnlijkheid, maar zou zelfs een onderschatting kunnen zijn.

2. De indirect gedoden

Epidemiologen, demografen, statistici en mensenrechtenorganisaties hebben de laatste decennia samengewerkt om wetenschappelijke methodes op punt te stellen met het doel de indirecte impact van oorlogen op de bevolking in te schatten.

Niet alleen was dit noodzakelijk vanuit morele overwegingen: vanuit dat oogpunt is het onderscheid tussen een gewelddadige en niet-gewelddadige dood irrelevant. Het enige wat telt is, dat er een aantal mensen zijn gestorven die anders nog zouden geleefd hebben mochten hun gemeenschappen niet verwoest zijn geweest door gewapend geweld.

Maar het was ook nodig om de hulpinspanningen beter te organiseren en te beoordelen of en in welke mate het internationale humanitaire recht geschonden is geweest.

Wanneer een bevolking opzettelijk wordt afgesneden van de toevoer van medicijnen, schoon drinkwater, voedsel, verwarming, wanneer ziekenhuizen, medische infrastructuur opzettelijk worden vernietigd … hoewel de mensen die ten gevolg hiervan aan ontberingen en oorlogsgerelateerde ziekten overlijden, niet een gewelddadige dood sterven, hun overlijden werd wel opzettelijk toegebracht, wat een oorlogsmisdaad vormt.

De studies die zijn gemaakt van recente conflicten tonen aan dat veel meer mensen aan indirecte gevolgen sterven dan door direct geweld. In het algemeen ligt de verhouding tussen 3 en 15 indirecte sterfgevallen voor elke direct gedode.

Tijdens de oorlog in Irak van 2003-2007 lag deze verhouding veel lager : 1,7 indirecte sterfgevallen voor elke directe dood.

De variatie in de verhouding van indirecte tot directe sterfgevallen hangt af van het pre-conflictniveau van de ontwikkeling van het land, de duur van de gevechten, de intensiteit van de strijd, de toegang tot basiszorg en -diensten en humanitaire hulpinspanningen.

In onze berekening zijn we van een verhouding van 1 indirecte dode voor elke directe dode uitgegaan, waardoor we op 500.000 indirecte sterfgevallen uitkomen.

Dit is een zeer voorzichtige schatting wanneer we de brutaliteit van de Syrische oorlog, met zijn talrijke belegeringen die honderdduizenden mensen opsloten, de systematische vernietigingen van ziekenhuizen, medische infrastructuur, drinkwaterstations, enz… vergelijken met de oorlog in Irak.

Opmerking: dit deel is grotendeels geschreven op basis van artikelen van http://www.genevadeclaration.org

3. Conclusie

Een miljoen sterfgevallen als gevolg van de Syrische oorlog is dus absoluut een cijfer met een hoge waarschijnlijkheidswaarde, maar vertegenwoordigt niet eens het ergste scenario: het feitelijke aantal slachtoffers kan zelfs hoger liggen.

Bijlage 2terug naar de top

Massive misdaden tegen de mensheid

In Syrië werden vanaf het moment dat het Assad-regime in 2011 begon de op de Arabische lente geïnspireerde democratie beweging te onderdrukken, misdaden tegen de mensheid gepleegd. Dit gebeurde op een systematische wijze en op een schaal niet gezien in de Eurasische regio sinds de invasie van Rusland door Adolf Hitler.

Op het moment dat Poetin in september 2015 de feitelijke leiding nam van de militaire campagne van Assad, werden de omvang en de intensiteit van deze misdaden alleen maar erger.

Assad, Poetin en hun militaire bondgenoten worden verantwoordelijk gehouden voor 90% van de misdaden tegen de mensheid in Syrië.

Als gevolg van deze misdaden zijn, volgens Franse artsen, tot 1 miljoen mensen omgekomen en werden meer dan 10 miljoen mensen op de vlucht gejaagd, hetgeen Europa’s grootste humanitaire ramp en vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog veroorzaakte.

Gedocumenteerde misdaden tegen de mensheid, gepleegd door de troepen van Assad, Poetin en hun militaire bondgenoten in de nasleep van de Totale Oorlog strategie (zie Bijlage 3), zonder te beweren een volledige opsomming te geven, zijn:

* Hongersnood als oorlogswapen: hele steden en regio’s worden belegerd, verstoken van voedsel, drinkwater en medische hulp. Honderdduizenden mensen worden bedreigd met dood door honger of ontbering.
* Systematische belemmering van humanitaire hulpkonvooien, zodat voedsel, water en medische hulp mensen in nood niet op tijd of helemaal niet bereiken
* Systematische bombardementen op plaatsen waar mensen eten krijgen: marktplaatsen, bakkerijen
* Systematische bombardementen op ziekenhuizen in Oost-Aleppo en elders
* Systematische bombardementen op drinkwaterfabrieken en elektrische centrales
* Bombarderen van scholen
* Bombarderen van hulpkonvooien en hulpfaciliteiten
* Het gebruik van niet-discriminerende wapens die de burgerbevolking terroriseren en wijdverspreide vernietigingen veroorzaken : bunker buster bommen, vat bommen, clustermunitie, thermite bommen, napalm, chemische wapens …
* Dubbelslag-aanvallen: na het bombarderen van een bepaald gebied, hetzelfde gebied een tweede keer bestoken teneinde de hulpverleners te treffen

Gedocumenteerde misdaden tegen de mensheid in de nasleep van de uitroeiing van de Syrische politieke oppositie:

* Het nazi-concentratiekamp stijl vermoorden van duizenden leden van de oppositie (zie Bijlage 4)

Bijlage 3terug naar de top

Totale Oorlog als voornaamste oorzaak van burgerslachtoffers, vluchtelingen en misdaden tegen de mensheid

De door Poetin, Assad en hun bondgenoten toegepaste tactiek in Syrië heet Totale Oorlog. Totale Oorlog, omdat men niet alleen de militaire tegenstander tot doel heeft, maar ook de burgerbevolking die in de gebieden gecontroleerd door deze tegenstander leeft. In de 21e eeuw werd deze tactiek voor het eerst toegepast door Poetin en het Russische leger in Grozny, Tsjetsjenië.

Het belangrijkste doel is de ineenstorting van de civiele maatschappij in de hoop dat het de militaire tegenstander ertoe kan bewegen zich terug te trekken of zich over te geven.

Om dit doel te bereiken worden scholen, ziekenhuizen, drinkwatervoorzieningen en elektrische centrales systematisch, herhaaldelijk, en roekeloos aangevallen of vernietigd, worden voedselvoorziening en hulpinspanningen onmogelijk gemaakt of op zo een manier verstoord dat het leven van hulpverleners in gevaar gebracht en het lijden van de burgerbevolking verhoogd wordt.

Totale Oorlog omvat ook het op grote schaal gebruik van niet-discriminerende wapens en 24/7 bombardementen, die bedoeld zijn om maximale vernieling en terreur te veroorzaken.

De Totale Oorlog ontketend door Poetin en Assad in Syrië is de voornaamste oorzaak van de honderdduizenden burgerslachtoffers, de miljoenen vluchtelingen en de enorme verwoestingen die werden toegebracht aan Syrische steden en dorpen.

Omdat het vooral gericht is op de burgerbevolking en -infrastructuur, is Totale Oorlog als militaire strategie een misdaad tegen de mensheid op zich en de voornaamste bron van misdaden tegen de mensheid.

Bijlage 4terug naar de top

Nazi-concentratiekamp stijl misdaden

Een van de belangrijkste doodsoorzaken in de nazi-concentratiekampen was ondervoeding en mishandeling.

In 2014 werden documenten uit Syrië gesmokkeld, waaruit blijkt dat het Assad-regime gevangenissen had veranderd in ware concentratiekampen. In vergelijkbare omstandigheden werden politieke tegenstanders op een bijna industriële schaal vermoord.

De documenten werden vernoemd naar de codenaam van de Syrische overloper van het Assad-regime die hen uit het land gesmokkeld had: de Caesar-bestanden.

Ze bevatten foto’s van ten minste 6786 slachtoffers die tussen 2011 en 2013 overleden zijn.

Voor een meer gedetailleerde bespreking, lees het rapport van Human Rights Watch, Indien de doden konden spreken, massale sterfte en marteling in Syrische detentiefaciliteiten, hier: https://www.hrw.org/sites/default/files/report_pdf/ syria1215_4upload.pdf

Amnesty International publiceerde een rapport op 18 augustus 2016 dat de dood van meer dan 17.000 politieke gevangenen documenteert. Lees het verslag van Amnesty International, Torture, Disease and death in Syria’s Prisons, hier : https://www.amnesty.org/en/documents/mde24/4508/2016/en/

Bijlage 5terug naar de top

Westerse leiders en de misdaad van verzuim

De eerste die de mogelijkheid van medeplichtigheid aan misdaden tegen de mensheid in Syrië omwille van misdadig verzuim vermeldde was de speciale gezant van de VN voor Syrië, Lakhdar Brahimi, in 2014.

“Schuldig verzuim” betekent binnen het Internationaal Humanitair Recht vrijwel hetzelfde als in het gewone strafrecht : nalaten te handelen wetende dat deze nalatigheid de betreffende misdaad tot gevolg zal hebben. Zij die om deze reden schuldig bevonden worden kunnen tot opsluiting of andere straffen veroordeeld worden.

Aan vijf voorwaarden moet worden voldaan om als “misdadig verzuim” te worden beschouwd. Wij zijn waarschijnlijk de eersten die publiek maken in hoeverre deze van toepassing zijn op het gedrag van Westerse leiders tijdens de Syrische burgeroorlog.

1. de verdachte moet een wettelijke plicht hebben gehad om te handelen : van toepassing !

De Conventies van Genève, die door de meeste Europese landen geratificeerd werden, vereisen dat staten alles doen wat in hun macht ligt om genocidale moordpartijen, het massale folteren en vermoorden van gevangenen, het systematische bombarderen van scholen, bakkerijen, ziekenhuizen, het gebruik van niet-discriminerende wapens zoals vatbommen en chemische wapens…te doen stoppen.

Het falen van internationale organisaties zoals de Verenigde Naties of de Europese Unie om op te treden, stelt de afzonderlijke landen niet vrij van hun verplichtingen.

2. de verdachte moet de mogelijkheid hebben gehad om te handelen : van toepassing !

Staten hebben een aantal instrumenten tot hun beschikking om de plicht “om alles in hun macht te doen” op een vreedzame manier te vervullen, onder anderen : diplomatiek protest, het opleggen van sancties, in het geval van ernstige inbreuken op de Conventies van Genève: universele jurisdictie geven aan hun rechtbanken om de personen die deze ernstige inbreuken gepleegd of bevolen hebben op te sporen en te berechten

De Europese en Amerikaanse leiders hadden absoluut de mogelijkheid om deze instrumenten te gebruiken.

3. de verdachte moet een verhoogde mate van concrete invloed hebben gehad: van toepassing !

Internationale waarnemers zijn het erover eens dat dat Assad’s oorlogsmachine hoofdzakelijk door Putin’s financiële en militaire ondersteuning boven water gehouden werd. Wetende dat Europa alleen, door middel van de olie- en gashandel met Rusland, ongeveer 35% van de Russische federale begroting financiert, is het niet overdreven te stellen dat Assad’s oorlogsmachine hoofdzakelijk met Europees geld aangedreven werd. Hetgeen Europa definitief een hoge mate van concrete invloed geeft.

De economische banden tussen de VS en Rusland stellen niet veel voor vergeleken met de Europese, dus de Amerikaanse mogelijkheden om economische druk door middel van economische sancties uit te oefenen waren veel minder. Van de andere kant, omwille van haar uitzonderlijke diplomatieke en economische positie als wereldmacht, heeft de Verenigde Staten andere vreedzame middelen om druk uit te oefenen.

4. de verdachte heeft nagelaten te handelen, (…) wetend en ermee instemmend dat de gevolgen zouden optreden : van toepassing !

De VS en Europa braken herhaaldelijk internationaal recht door jaar na jaar de rapporten over de in Syrië gepleegde oorlogsmisdaden grotendeels te negeren.

Ze hebben hun rechtbanken niet de opdracht gegeven de ernstige schendingen te onderzoeken en ze legden alleen sancties op aan de zwakste partij bij het conflict, het Assad-regime, en spaarden hoofdzakelijk zij die deze misdaden bewapenden, financierden, en eraan deelnamen : Rusland en Iran.

Zij deden dit in volle bewustzijn van de gevolgen. Gezien het conflict reeds zes jaren aansleept, wisten zij goed genoeg dat bij gebrek aan tijdelijke en aangepaste druk de wreedheden gewoon zouden voortduren.

5. het nalaten te handelen resulteerde in het plegen van het misdrijf: van toepassing !

Dat werd heel duidelijk vanaf september 2015, toen Poetin besloot om zijn leger meer in te schakelen. Het luidde een ongekende intensiteit in luchtbombardementen en misdaden tegen de mensheid die in hun kielzog begaan werden in en die hun climax vonden in de voorlopig ergste periode van de Syrische oorlog, de aanval op Oost-Aleppo, einde november/begin december 2016.

Ons besluit : Westerse leiders pleegden herhaaldelijk inbreuken op het Internationaal Humanitair Recht door niet alles wat in hun macht ligt te doen om de misdaden in Syrië te laten stoppen. Dit maakt hen volgens onze bescheiden mening mogelijk medeplichtig omwille van misdadig verzuim. Om deze reden vragen wij het Hof om de rol die de vernoemde politici en zakenlui gespeeld hebben te onderzoeken en deze eventueel te vervolgen.

Op onze website vindt u een meer gedetailleerde bespreking van dit onderwerp.

Bijlage 6terug naar de top

De mogelijke Europese politieke facilitatoren

De ongelooflijke omvang van de misdaden tegen de mensheid in Syrië is goed gedocumenteerd en bekend bij alle politieke verantwoordelijke actoren in Europa.

Het is ook bekend dat deze wreedheden niet konden worden gepleegd zonder dat de massale militaire en financiële steun van Poetin.

Dat Poetin zich niet had kunnen bezighouden met twee oorlogen (Oekraïne en Syrië), zonder de enorme financiële bijdrage van Europa, is minder bekend.

Europa financiert door middel van haar olie- en gashandel met Rusland 35% van de Russische federale begroting, en financiert dus onrechtstreeks Assad en Putin’s Totale Oorlog-strategie. Deze wordt, gemeten aan het aantal slachtoffers, voor 90 % van de tijdens de Syrische oorlog gepleegde misdaden verantwoordelijk gesteld.

Europa echter weigert halsstarrig en meedogenloos maatregelen te nemen om gepaste economisch druk op Poetin, en dus onrechtstreeks op Assad, uit te oefenen.

In de plaats kozen Europa en zijn leiders er herhaaldelijk voor internationaal recht te breken. Jaar na jaar werden de rapporten over de in Syrië gepleegde oorlogsmisdaden grotendeels genegeerd.

Op de bijeenkomst van de Europese Raad Buitenlandse Zaken van 17 oktober 2016, werd dit nogmaals bijzonder duidelijk.

In strijd met door sommige politici voordien afgelegde openbare verklaringen en onder totale verwaarlozing van Putin’s rol in de toename van gedocumenteerde oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid, vroeg niet één Europees land officieel om sancties tegen Rusland te nemen.

Sommigen beweren dat Europa voor zijn gas en olie bevoorrading afhankelijk is van Rusland, en om deze reden niet kan optreden.

Dit is echter een zeer slecht argument. Er is genoeg olie en gas aanbod op de wereldmarkt. Een volledige of gedeeltelijke importstop van Russische olie of gas zou geen of enkel kortstondig tekorten tot gevolg hebben.

Onze conclusie ligt dan ook voor de hand :

In het licht van de genocidale omvang van de misdaden tegen de mensheid in Syrië, waren de maatregelen die de Europese Unie en / of de regeringen van de lidstaten genomen hebben niet in verhouding tot de omvang van deze misdaden en de urgentie van de situatie.

Het falen van de Europese Unie om te handelen stelt de afzonderlijke regeringen niet vrij van hun verantwoordelijkheden. Wij roepen daarom het Internationaal Strafhof op de rol die de geciteerde Europese politieke leiders gespeeld hebben te onderzoeken en eventueel deze te vervolgen. Dit om 2 redenen. Enerzijds voor mogelijke inbreuken op het internationaal recht en anderzijds voor hun mogelijke medeplichtigheid aan de misdaden tegen de mensheid in Syrië omwille van misdadig verzuim.

Bijlage 7terug naar de top

Mogelijke niet-politieke facilitatoren

We weten sinds de processen van Neurenberg, dat ook bedrijfsleiders morele verplichtingen hebben.

Diegenen waarvan we de naam noemen in deze petitie vertegenwoordigen de grootste energiebedrijven van Europa en Amerika, die tegelijk Rusland’s belangrijkste energie-partners zijn.

Deze bedrijven zijn zo groot dat ze veel landen in hun economisch belang als dwergen doen voorkomen. Om u een idee te geven: de Amerikaanse oliegigant ExxonMobil had in 2010 een inkomen van bijna 370 miljard dollar. Syrië had op hetzelfde moment slechts een inkomen van 60 miljard dollar voor het hele land. En hier speken we enkel over Exxonmobil. Maar bijna elk westers land heeft een of meer bedrijven zoals Exxonmobil.

Aangezien deze multinationals zo groot zijn als landen, vaak beschouwd worden als systemisch, te groot om te falen, hebben hun bestuurders gemakkelijk toegang tot hun politieke leiders. Hun invloed en lobbymacht kan nauwelijks worden overschat.

We weten met zekerheid dat ze individueel en in groep gelobbyd hebben om hun economische belangen in Rusland veilig te stellen.

We weten ook met zekerheid dat de regering Obama het Congres onder druk gezet heeft om te strenge sancties tegen Rusland te voorkomen. Europese regeringen handelden vrijwel op dezelfde manier.

Gezien de genocidale omvang van de misdaden in Syrië, een hoogst immoreel gedrag.

Als leiders van bedrijven zo groot als landen, is het onmogelijk dat de genoemde ondernemers er zich niet bewust van waren dat hun handel met Rusland Poetin’s rol, die hij in de grootschalige misdaden tegen de mensheid in Syrië en elders speelt, vergemakkelijkt.

Als menselijke wezens met een moreel geweten konden en hadden deze bedrijfsleiders de handel met Rusland zelf moeten stoppen.

Om deze redenen vragen wij het Internationaal Strafhof om de mogelijke medeplichtigheid van de geciteerde zakenmensen aan de misdaden tegen de mensheid in Syrië omwille van misdadig verzuim te onderzoeken en daar waar mogelijk vervolgingen in te leiden.

terug naar de top

Om de petitie te tekenen, klik hier.

Advertenties